Min första dag på Enskilda Gymnasiet

Det var en Torsdag. En Torsdag i augusti 2006.



Solen låg på och Stockholm var vackert. Men i förorten Huddinge, där jag bor, går bussar och tåg inte så ofta den här tiden på året då de fortfarande använder sig av "Sommartidtabell". Detta gjorde att morgonen då jag för första gången skulle entra Enskilda Gymnasiets portar fick jag åka så att jag var framme hela 40 minuter för tidigt.



Jag hade noga tänkt ut vad jag skulle ha på mig denna första dag och lämnade min dörr i Huddinge med en vit blus, ett par diesel-jeans, ett par sjömansskor och ett vitt diadem i håret.



"Nästa Rådmansgatan"

(åh herregud, här ska jag av)

Med ett försök till en stadig blick men med en mage som mådde så illa att jag var rädd för en "public humiliation" tog jag mig med så lite fart som möljligt upp längs Tegnergatan. Jag skulle trots allt vänta i 40 minuter.

Jag gick in på 7eleven, snurrade runt några varv bland hyllorna, tog upp mobilen och ringde Pappa: "Pappa, jag är så nervös, jag är jättetidig och jag mår inte bra, hjälp pappa"



Efter ett lugnande pepp-talk av pappa började jag ta mig upp mot Tegnérlunden 5 och Enskilda Gymnasiet, min nya skola.



Aulan. Visst var det Aulan jag skulle gå till?

Upp för trappan, var det så?

Ja. Tur. Rektorn. Skaka hand. "Zandra Aspholm" (borde jag niga?)

Och in i den ännu ganska tomma aulan.

Välja stol. Hjälp.

10 minuter.

15 Minuter.

Vänder mig om.

"Sami Kesen, ska du gå här?"

Och med en enorm lättnad kramade jag min skolkompis Sami som jag känt sen i 4an.



Upprop och upp till mitt nya hemklassrum, Sal 22.

Jag sätter mig ner bredvid en söt tjej med blondt lockigt hår och rosa linné. Hon vänder sig mot mig och säger "Hej, Simone Beck-Friis"

Efter en pratstund med Simone som talar om för mig att hon har gått på Sigtuna Internat (SSHL) börjar jag bli lite smått nervös igen...



En "Magister" kommer in och presenterar sig som Erik Kjellman, ber oss resa på oss och hälsa ordentligt.

"Goddag S1"

"Goddag Magistern"




12.00 - Lunch.



(Hjälp, nu blir det svårt?)...







....... (fortsättning följer)

Kommentarer
Postat av: viktor

väntar med spänning :)

2008-04-17 @ 23:09:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback